Monday, June 20, 2011

cerita dr.M TAHUN 1989 buang bayi? bank bayi ? itu cerita lama.

.Hari ni takmaulah aku tulis entry yang mengkondem ,mengutuk mahupun memalukan mana mana pihak,.. setelah ditegur sapa oleh mereka meraka  yang menyarankan agar aku menukar cara penulisan blog aku yang berbaur  kecaman kecaman yang adakalanya di lihat tidak manis dan menyakitkanhati.

Baiklah ,..aku cuba jadi lebih neutral ,... sekadar menyampaikan apa yang aku rasa supaya dunia boleh tahu apa yang aku nampak,..kalau aku salah betulkan . :D

alrighty ,.. terus ke topik perbincangan yang ingin aku kongsikan dengan korang semua. Cerita yang di lihat cliche'd ,.. pembuangn bayi,.. cadangan adanya baby bank ni sebenarnya dah lama dah.Masa tunggu resit nak ambil dokumen tender kat bangunan SUK tadi aku tebaca majalah mastika tahun 1996,.. dalam tu ade artikel fasal Dr.Mcerita dia meninggalkan Umno kejap ,masa tu tahun 88-89, diatuis malay dilemma yan akhirnya di haramkan, masa tu DR.m berjuang meningatkan orang melayu yang dicengkam kemiskinan dan sistem ekonomi malaysia masa tu tak membantu  orang melayu.Masa tu dr.M jadi ahli olitik bebas,sekejap sebelum dia balik UMNO ,..dan dia ada bagi ceramah PAScmasa tu.Terkejut jugak aku masa tu, well i've never thought that PAS archrival DR.M akan berucap dalam perhimpunan PAS.I thought i've seen everything,apparently not. Ok ,enough with DR.m as now he will be remembered as the person who almost single handedly saving malaysia from the financial crisis back in 98and being the p.m with the longest period of service.

Matika 96,.. ada cerita tentang mayat baby yang dibuang di reban ayam.Masa tu ada seorang doktor di temuramah dan ditanya tentang isu tu,katanya perlu ada fasiliti untuk mereka yang terlanjur, supaya nanti ada tempat untuk bayi bayi malang tu.Itu cerita dari tahun 96 masa tu aku masih sekolah rendah lai, sekarang dah 2011 ,.. dah 15 tahun ,masalah buang masih ada dan semakin teruk .. di mana penyeleseaiannya ?

Siapa lai yang boleh dipersalahkan kalau bukan diri sendiri?... tengoklah dekat sekeliling kau orang semua ,.. suasananya macam mana,..kalau islami dan aman ,..alhamdulillah ,.. tapi kalau di sanjungnya hedonisme.Macam mana?
Ya,.. sebenarnya segalanya bermula dari suasana ,.. kalau baik,bagus suasana dan persekitaran maka baiklah isinya. Kalau buruk ,suasana penuh kezaliman,lahirnya nanti pemimpin yang zalim. ku tak mahu sentuh isu ini sebagai isu politik,tapi sebagai satu persoalan sejagat yang prelu di hadapi bersama. "TUHAN TAK AKAN UBAH NASIB SESUATU KAUM,SEHINGGA MEREKA UBAH NASIB (UBAH DIRI MENJADI BAIK )MEREKA SENDIRI .."

2 comments:

  1. mungkin lepas ni boleh buat sekolah untuk anak2 mengandung.

    ReplyDelete
  2. yup,.. however the identity of the pregnant women classified lah.

    ReplyDelete