Friday, June 3, 2011

(日本のために祈る)alangkah bagusnya andai mereka muslim (doa untuk takeshi dan rakan rakan)

Andai negara matahari terbit itu mengamalkan islam ,nescaya merekalah yang paling terdahulu mengerjakan solat subuh.Siapa yang tidak kenal akan negara matahari terbit ini ? mereka satu ketika dahulu menjajah dan menjarah negara kita ketika perang dunia ke 2 meletuss.Selepas tewas kepada polis dunia amerika syarikat dalam tragedi hitam yang menyaksikan jepun 'kehilangan' dua bandar utamanya hiroshima dan nagasaki merekbangkitgagah menjadi salah satu kuasa ekonomi terhebat dunia.






Sekali lagi kesabaran dan kegigihan bangsa ini teruji apabila Allah menguji mereka dengan gempa bumi dan nuklear.Kagum aku dengan bangsa yang gigih ini."Alangkah bagus kalau aku, bangsaku dan seluruh rakyat malaysia bersikap seperti mereka. ......
Mereka kerja tak mengenal penat siang atau pun malam.Terkenal dengan sikap mereka yang disiplin dan menepati masa.Kalau korang berkesempatan pergi ke jepun ,walaupun negara tu sentiasa sibuk korang akan perasan yang jalan jalan mereka sentiasa bersih,ya pembersih satu kualiti yang kebnayakan rakyat ,alaysia kurang titik beratkan .

Lepas tu bangsa ni pulak pentingkan maruah dan rasa tanggungjawab ,.. sebab tu korang boleh tengok orang orang yang kerja dekat nuclear reactor yang memang bahaya tu , kering je diorang pergi kerja tekun berusaha walaupun mungkin usaha diorang sia sia .Nuzubillah tak  mahulah kan, diorang dengan komitednya usaha jugak untuk memperbetul keadaan biarpun maut menanti.Bagi bangsa diorang baik mati dari menanggung malu.Harakirilah diaorang kalau dah x tahan sangat.Itu benda negatif dioranglah,kurang pandai menyerap tekanan kehidupan dek kerana tiada panduan dari tuhan.
Lupakan maria ozawa mahupun sora aoi(bebudak lelaki ,korang jangan buat tak kenal pulak) .Itu dah termaktub sebagai diorang punya red light district  industry .Kalau diorang islam for sure x de punya bendalah semacam itu.

Selepas gempa bumi yang dahsyat tu , semua orang panik ,tetapi tak dela diorang meraung tak tentu hala,diorang berada dalam keadaan apa yangboleh kita panggil controlled chaos,mudah je pihak keselamatan diorang mengawal keadaan ,sebab orang jepun ni disiplinnya kuat.Diorang punya character untuk recover dari aftermath tu cukup dkagumi dan disegani ,bayangkan lebuh raya yang rosak teruk diorang boleh repair dalam masa kurang dua minggu.Satu kenyataan yang memalukan buat komuniti kontraktor dan jurutera malaysia yang terkenal dengan kelambatan,kos terlebih dan hentam keromo punya kerja ,..haha jangan marah .Inilah realiti.

Apa pun bangsa melayu kalau nak mmaju kena belajar dari diorang ,hapuskan budaya dan mentaliti negatif yang selama ni merencat pembangunan sahsiah dan jati diri(ayat VC sket :D) .Kalau orang islam di negara ini punya kualiti seperti bangsa jepun,pasti kita berada di tahap yang sama atau mungkin lebih baik dari mereka.Peringatan untuk diri aku dan orang lain.

Lepas nuklear dan gempa,mereka diuji pulak dengan economic slump yang teruk,..sampai pm diorang pun dengan rasa rendah dirinya mengundur diri bagi memberi orang yang lebih kompeten mengawal keadaan.Aku berdoa untuk Takeshi,Shinnosuke dan lain lain,kawan jepun aku di tanah matahari terbit ,stay strong ,Ganbare!!Anata ore no nakama da!Shinjiru, sekian dari aku,celoteh dari malaysia.

No comments:

Post a Comment