Monday, June 13, 2011

siri bercakap dengan ane




ya... hari ni adalah episod 'pilot' siri bercakap dengan ane,kalau tinggi rating nya insya allah aku novelkan hahaha.

Ketika aku sampai di restoran ane.Aku ter'tonton' buletin utama lah ,pada waktu itu pukul 8 ,..so tersiar la segala mcam inti sari berita yang akan di hebahkan  kepada khlayak umum.Lagi sekali projek juta - juta akan di lancarkan.Entah kenapa bererau darah aku tengok berita sebegitu."AH!,..bangsat kau,rakyat kerja bagai nak mati ,kau buat projek juta jut kalau manafaat nya tersebar dengan adil tak apalah.,siapa kontraktornya,siapa konsultannya berapa bajetnya siapa benefactornya kompeni mana yang pegang ,..semua aku terbayang macam vision dalam cerita 'heroes'.Di hujung vision tu, aku nampak orang2 tua yang tak cukup makan tinggal kat setingan lepas kena halau dengan pembandaran.

Teringat pulak aku bil elektrik yang macam haram mahalnya ,.ya aku tau habit aku mendownload.Dulu...sekarang tidak lagi,internet dari TMnet memang cibai,bayar mahal putus-putus ,nak download? kirim salam.Hari hari main bangsat dengan aku.Aku pon pergi la ane kat kaunter merangkap bos restoren tu,ini tempat bil letrik berapa,aku bertanya ala pierce brosnan kepada ane tersebut."MAHAL".pendek je dia jawab.aku tanya lagi,"dulu masa itu letrik belum naik,ini tempat biasa lu bayar berapa?". "O,.. biasa enam ribu,sekarang sudah naik 7 ribu" ..tuu dia ,patutla makin mahal secawan teh tarik,kopak juga ane ni nak function kalau tak mark up sikit harge makanan yang dia jual.

Aku tengok tv,makin sakit hati,aku makan,sambil aku makan....dia tanya "apa pasal itu orang kecoh kecoh,apa hal?"
"OO,.. itu Bersih,... aku kata
"APA TU BERSIH?".
aku pon cerita la ,amende bersih tu kat ane tu,malas aku nak story secara detail sebab aku sekarang tengah bizi repair laptop budak opis aku.
"ooo,..politik pon ada itu macam ka?"
"tu la, kat malaysia ,they don't know how to play fair" aku cakap ,.. aku pon story kat ane tu tenatang negara2 macam turki dan jepun yang lebih terbuka sistem politik diorang,.. mane ade monopoli2 ni beb.Rakyat tak nak kat kau,kau berundur dengan terhormat,kau gagal laksana tugas,berundur degan terhormat.Jepun beb Bushido code.


okla,.samapi di sini dulu siri bercakap dengan ane,chiaow.!!!

No comments:

Post a Comment