Sunday, August 21, 2011

Handphone gajet pengubah dunia .


Teringat dulu dulu telefon tangan cuma support beberapa character je  , ... dengan telefon bagak tak ingat,pada ketika itu telefon bagak ini terkenal dengan name telefon botol air, memang simbol status golongan elit mase tu hanya dipakai golongan korporat  dan profesional .Djaman sekarang telefon kalau dah bagak cenggini dah jadi SAT phone dah, tak kesah pasal reception dalam hutan tebal nicaragua pon masih ade connection.


Cumanya telefon satelit ni berbeza dari telefon GSM konvensional yang korang guna hari hari . Telefon satelit ni menggunakan hubungan dari gugusan satelit yang mengorbit bumi .Selagi mana korang yang ade SAT phone tu duduk dalam laluan satelit tu korang stil boleh dapat reception,provided that korang tak kat North Korea ngan Burma la sebab dua negara ni mengharamkan telefon satelit huhu.



Telefon GSM konvensional mainan hari hari manusia abad ke 20 sekarang ni menggunakan isyarat gelombang elektro magnet pada frekuensi tertentu untuk menghubungkan satu pengguna dari satu pengguna,Tak de line ? handset korang kalo tak de line tu maknenye handset korang tak dapat isyrat dari cell tower berdekatan .Cara handset menentukan same ade telefon korang ade line atau tidak itu senang je ,.. handset korang akan hantar signal kepada cell tower dan pada masa yang same jugak handset korang akan terima signal dari cell tower tu ,..menandakan yang adanya reception antara cell tower dan user. Matikan salah sati isyarat dan handset korang akan display "no signal".
Macamana nak matikan isyarat dari tower atau dari handset? ,..gunakanlah signal jammer.Metode inilah yang digunakan oleh pihak penguasa  untuk menghentikan serangan bom menggunakan telefon bimbit dan orang jahat untuk mengelakkan orang ramai menggunakan cell phone untuk panggil pihak berkuasa.

"bang,macamana orang track gps handset?"
Sebenarnye ,.. diorang guna signal yang dipancar kan dari cell tower ,.. dari situ diorang boleh tahu di cell mana yang user tu occupy .Pastu pulak gps receiver tu boleh digunakan untuk mengetahui koordinat si pengguna ni tadi, Lainlah kalau pengguna tu guna burner phone .yang itu agak sukar untuk di jejak

Setelah lebih 80 tahun handset tercipta makin canggih lah gajet ini ,..punyai pelbagai fungsi dari wifi hinggalah alat kawalan  jauh handphone nyata mengubah cara kehidupan kita.Kalau tak bawak keluar rasa tak kena lah .Sampai di sini dulu artikel aku pasal handphone.Panjang umur aku tambah lagi .OK

No comments:

Post a Comment