Monday, August 13, 2012

Rahmat Ramadhan dan Syawal ..jarang sekali di syukuri

Assalamualaikum semua pembaca , ramadhan kini di penghujung . Moga anda , saya , kita semua mendapat anugerah keampunan dan pembebasan dari azab siksa akhirat dan di limpah rahmat Nya . Sering kali .. bila tiba Ramadhan ,.. ramailah yang ingin menderma ,.. merai anak yatim ,..membantu yang susah ,.. ya , mungkin inilah namanya rahmat Ramadhan .




Namun , apa yang saya lihat .. perlunya satu anjakan paradigma dalam kita menjalankan kebaikan . Selama ini , kerja kebajikan  dari tahap individu  hinggalah NGO  dan Badan Kerajaan  "cergas" pada bulan ini . Kenapa tidak kita teruskan aktiviti ini "cergas " sebagaimana tika bulan Ramadhan .
Pelik , dan kadangkala kelakar .. bila sudah di hebah media barulah datang bantuan bantuan pada mereka yang memerlukan . Bila di aju soalan , rupanya sudah acap kali dia meminta bantuan pada yang berkenaan , namun sepi sahaja balasannya  ,. bila datang media barulah mereka hulur tangan membantu ..bukan saya nak persoal akan cara kerja mereka ,..mungkin tidak kena protokol ,..mungkin juga birokrasi.. mungkin terlepas pandang .. apa pun. Kita bersangka baiklah .Sekurang kurangnya mereka ini di bantu .

Pada yang hanya mampu tersenyum bila tabung bantuan di hulur ... tanamlah cita cita ,.. menghulur apa yang termampu. Mahu kaya ?,.. sedekah .. perlu tunggu kaya baru nak sedekah ? tidak perlu .



Tamat Ramadhan , tibalah Syawal,indahnya bulan ini .. semua menghulur tangan memohon maaf. Parti politik apa ? tolak tepi Kaya .. miskin , golongan elit mahupun rakyat marhaen semua nya boleh bersama ,bertakbir , bertahmid memuji ilahi .Tiada rasa benci , mahupun dendam di pagi Syawal ,hanya syukur dapat nikmati aman di bumi tuhan .Syukur tidak di uji dengan kebuluran , bencana dan peperangan. Kenapa pada hari hari lain perlu kita di pisah dengan politik kepartian sempit ? status kaya dan miskin ? Warna kulit dan bahasa ?. Sedangkan persamaan kita semua cukup cantik ... pada agama .Islam itu meraikan semuanya , tiada yang terpinggir dan tersisih  Tiap kali Syawal , pastinya saya berdoa agar suasana ini kekal , sepanjang tahun,.. selamanya . Cukup cukuplah berpolemik , bersengketa pada perkara kecik , pada perkara ranting sedangkan kita di uji dengan pelbagai perkara penting , namun sering saja pandangan kita terarah pada isu kecik yang tidak signifikan . Berlapang dadalah , pasti , itu lebih baik . Akhir kata , teruskanlah kebaikan yang anda lakukan di bulan Ramadhan . Kekalkan lah budaya meminta maaf dan memberi kemaafan , bukan hanya di buat tika Syawal nanti .

1 comment: